Remblokken vervangen - Reisverslag uit Pont-en-Royans, Frankrijk van Bertus Dierkes - WaarBenJij.nu Remblokken vervangen - Reisverslag uit Pont-en-Royans, Frankrijk van Bertus Dierkes - WaarBenJij.nu

Remblokken vervangen

Door: Bertus

Blijf op de hoogte en volg Bertus

05 April 2017 | Frankrijk, Pont-en-Royans

Voordeel van het slapen in een hotel of gite is, dat je s morgens minder hoeft in te pakken en dus eerder op de fiets zit. Zo ook deze morgen. Na het ontbijt bij de “salon du thé’, staat de Col de Porte op het programma. Na iets meer dan een uur ben ik boven en daal ik af via Sarcenas en Quaix en Chartreuse naar St. Égrève. Nu wil het toeval of eigenlijk ook niet, dat ik deze route in 1993 ook heb gefietst. Mijn eerste fietsvakantie ooit en daarom heb ik ook voor deze route gekozen. Destijds deed ik de afdaling in de stromende regen aan het einde van de dag. In mijn beleving was het toen een heel smal weggetje en lag bezaaid met gruis en zand. Uiterst voorzichtig daalde ik af met de handen aan de remgrepen. De afdaling is namelijk supersnel en rijkelijk voorzien van korte bochten. Er zit eigenlijk geen recht stuk in.
Continue bij-remmen is een zaak van levensbelang om de snelheid niet te hoog op te laten lopen. Eenmaal beneden waren mijn remblokken compleet versleten en kon ik de volgende dag eerst op zoek naar nieuwe, eer ik mijn weg kon vervolgen.
Hoe anders was het vandaag. De weg lag er droog en uitdagend bij. De snelheid loopt moeiteloos op tot tegen de 60 per uur zonder bij trappen, maar vanwege de korte bochten moet ik regelmatig stevig bij remmen. Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde, omdat de remblokken al bij terugkeer uit IJsland 2010 vervangen hadden moeten worden. Gelukkig heb ik dit keer reserve bij me.
Vanaf Sassenage moet ik nog even 12 km klimmen naar Engins en vanaf Lans en Vercors is het alleen nog maar dalen. De Gorge de la Bourne levert prachtige plaatjes op, net als Pont-en-Royans waar de nacht wordt doorgebracht.

  • 05 April 2017 - 20:41

    Richard Scholten:

    Hey Bertus,

    Geweldig man, prachtige foto's.

    Groetjes Richard.

  • 07 April 2017 - 09:50

    Daniëlle Dierkes:

    Hee ome Bertus,

    Prachtig je verhalen, als je het leest ben je zelf ook een beetje met vakantie. Blijf genieten van elk moment! en doe voorzichtig.

    Lieve groet, van je liefste nichtje (haha) Daniëlle

    ps. Je kunt me wel uitmaken voor wijsneus, maar ik had wel gelijk met 1993. :-p haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bertus

Actief sinds 19 Maart 2017
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 102973

Voorgaande reizen:

25 Maart 2017 - 25 Augustus 2017

Bertus is even weg

Landen bezocht: